نخاله های ساختمانی و بازیافت آن

نخاله های ساختمانی

نخاله هاي ساختماني به مواد زايد جامدي اتلاق مي شود كه از تغيير اوضاع , تعمير و از جدید سازه كردن بنا ها از قبيل راهها و يا ساختمان هاي مسكوني و تجاري و اداري و . . . در شهرها حاصل مي شود . اما اصطلاح C&D صرفاٌ به نخاله هاي ساختماني محدود نيست . بلكه دربرگیرنده كليه مصالح از قبيل سنگ ها , آجرها , بلوك ها , گچ ها , فولاد , شيشه , الوار , مصالح حاصل از لوله كشي و برق كشي , پوشش آسفالت بام و . . . نيز مي باشد كه اين مواد يا بوسيله خویش محيط زيست توليد گردیده اند ( نظير حادثه ها طبيعي نظیر زمین لرزه , توفان , طوفان و سيلاب و . . . ) و يا حاصل عمليات تولید و ساز و تخريب میباشند . به صورت كلي , هرچند تعريف يكساني براي C&D در دنيا نیست , طبقه بندي اصلي نخاله مبنی بر منشأ و تركيب نخاله هاي تخريب و تولید است .

جمع آوری پسماندهای ساختمانی و حمل نخاله

اسیب های زیست محیطی نخاله های ساختمانی

نخاله های ساختمانی

پسماندهاي ساختماني و عمراني هرچند مخاطرات كمتري نسبت به مواد زائد جامد شهري براي سالم آدم و محيط زيست دارا هستند ولي دفع بي رويه و مديريت ناصحيح اين پسماندها بعد از دفع , ميزان خطر اين پسماندها را تشديد مي كند .

گچ و آهك جانور در اين پسماندها , در مقادير زياد به طور شيرابه وارد آب هاي سطحي و زيرزميني شده و ضمن بالا بردن قليائيت آب , مزه تلخي نيز به آب مي دهد . وجود قليائيت زياد مي تواند باعث واكنش هايي بين قليائيت و بعضي كاتيون ها در آب شود . در برخي از موردها رسوب حاصل مي تواند منجر بسته شدن نقص‌ و فرج خاك شود . گچ مي تواند تغيير در تركيب شيميايي خاك را باعث شود .

برخي از فلزات سنگين و تركيبات آن ها اعم از سرب , روي , مس و غيره كه در مصالح و اجزاي ساختمان به كار رفته اند , بر اثر تخريب سازه به شكل تركيب و فلز در محيط تخليه مي شوند . برخي از فلزات جانور در نخاله هاي ساختماني , ذیل تاثير شرايط خاك به طور تركيبات محلول وارد آب هاي سطحي و زيرزميني شده , افزون بر آن كه آب را به مواد سمي کثیف مي كنند ممكن است مزه آب را نيز تغيير دهند . فلزات مس و روي اثر تشديد كنندگي داشته و در مواقعي كه هر دو جانور باشند اثر سمي بر نوع هاي بيولوژي خاك خواهند داشت . وجود لوله هاي سربي خطر مهمي براي ارگانيسم هاي جانور در آب و خاك است . آلومينيوم ذیل شرايط اسيدي خاك وارد جريان هاي آبي شده كه مي تواند براي موجودات آبزي به ويژه ماهيان بسيار مهلك باشد .

مواد آلي مبنی بر مدل آنها مي توانند شرايط نامطلوبي در محيط زيست ايجاد نمايند . قير باعث مسدود شدن منافظ خاك شده و شرايط نا مناسب رویش گياهان را آماده مي نمايد . مواد رنگي مي تواند تاثيرات نامطلوبي بر حيات جانوري و گياهي خاك داشته باشد . برخي از مواد فسادپذير بر اثر تخمير و تجزيه توليد گاز نموده كه متعاقباً شرايط نامطلوبي براي خاك ايجاد خواهد نمود .

همچنين بر اثر تخريب اين مواد آلي , شيرابه حاصل در شکل راهيابي به منابع آبي باعث كاهش اكسيژن محلول گشته و محيط نامسائدي براي زيست موجودات آماده مي كند . مواد نفتي جانور در مخازن ساختمان ها ممكن است هنگام تخريب به محيط رویه يافته آلودگي آب و خاك را موجب شوند . برخي از مواد آلي اعم از پلاستيك ها كه در ایجاد لوله به كار گرفته مي شوند , به دليل عدم تجزيه , ايجاد شرايط نا مناسب فيزيكي خاك و شرايط زيست موجودات را آماده مي سازند . مواد زايد ساختماني با اعتنا به دانه بندي باعث تغيير بافت خاك مي شود . گرد سيمان باعث كاهش نقص‌ و فرج خاك شده از تخلخل خاك مي كاهد . قير باعث مسدود شدن منافظ خاك مي شود .

از حیث زيبايي انباشته شدن نخاله هاي ساختماني منظري ناهمگن با محيط ايجاد نموده كه مي تواند از پتانسيل فایده مندي محيط از منظر زيبايي بكاهد و در پی آن كاهش فایده مندي اقتصادي را در پي داشته باشد . وجود محل تجمع و يا دفع مواد حاصل از تخريب مي تواند بر كاربري اراضي و قيمت آن ها اثر ها سوء داشته باشد .

بازيافت نخاله های ساختماني

بازيافت ( recycling ) انجام فرآيند دوباره بر روي مصالح احيا شده و تبديل آن به مصالح جديد و قابل به کارگیری مي باشد .

غير از هزينه دفع , چندین دليل ديگر نيز براي افزايش اعتنا به مشاجره بازيافت نخاله هاي ساختماني موجود است . كاهش قابليت به کارگیری از منابع با كيفيت بالا براي ساختن مصالح ساختماني اعم از مهمترين دلايل مي باشد . در بسياري از موردها , منابع مصالح بكر و دست نخورده مسافت زيادي از محل اجراي پروژه ها دارااست و هزينه هاي حمل و نقل پيمانكاران را مجاز مي كند تا در جستجوي يك مبداء جايگزين محلي ( در اختیار ) باشند . به عنوان مثال مصالح سنگي سنگ جنازه به وجود آمده است مي تواند يك مبداء مطلوب و كافي براي بستر جاده و خاكريزي باشد . فايده ديگر به کارگیری از اينگونه مصالح سنگي آنست كه بها مصالح سنگي بدست آمده از سنگ هاي دست نخورده بيشتر از آنست كه اين چنين كاربردهايي كم اهميتي نظیر خاكريزي داشته باشد . در اينگونه موردها به کارگیری از مصالح سنگي تخريب شده يك جايگزين ارزان و مطلوب مي باشد .

از ديدگاه بازيافت , بيشتر مصالح به کارگیری دوباره شده و منابع كمتري مصرف مي شوند . در عمليات بازيافت , ميزان منابع و امکانات سرمايه اي مي توانند از سلسله مراتب زير تبعيت كنند :

: : بازيافت در كارگاه ساختماني ( براي كاهش حمل و نقل )

ر بازيافت در محل با جداسازي و دستکم فراهم سازي

: : بازيافت در يك ايستگاه مركزي

: : بازيافت در يك واحد به دور دست ( بالاي ۲۰۰ مايل )

مانع ها جانور در رویه بازيافت نخاله های ساختمانی

مهمترين بازدارنده براي افزايش بازيافت تغيير پذيري منابع بازيافت كننده ها مي باشد . تغيير پذيري اين نخاله ها به عامل ها زير بستگي دارااست :

: : تركيب متعدد نخاله ها

: : گستردگي فعاليت هاي تولید و تخريب

: : وجود قوانين متعدد مديريت نخاله هاي حاصل از تولید و تخريب

: : دامنه گزينه هاي مرتبط با دفع , دربرگیرنده شيوع غير مجاز دفع مشاوره و اجرای انواع سقف کاذب برای هر فضایی در شریعتی تهران

: : هزينه متعدد دفع از طريق landfill متعارف

http://www.isanat.com/bp/business-plan/building-bp/item/569-construction-debris-recycling-business-plan.html

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *