یادگرفتن طرز ی تصفیه فاضلاب بهداشتی – انسانی در نوشته‌علمی ذیل
تصفیه فاضلاب ; فاضلاب شهری که فاضلاب بهداشتی انسانی ذیل گروه ای از آن میباشد , از سه مبداء فاضلاب خانگی , فاضلاب اماکن همگانی و مرکز ها تجاری و رواناب های سطحی نشات می‌گیرد .

مشکلات از قبیل آب و آلودگی های زیست محیطی و تاثیر مهمی در مهندسی فاضلاب

امروزه به جهت مشکلاتی از قبیل معضل آب و آلودگی های زیست محیطی , تغییرات داده شده یا این که پیشنهادی در ضوابط مدنی کماکان تاثیر مهمی در مهندسی فاضلاب داراست . با ارتقاء داده ها در باب مواد سمی و تاثیر آنها بر تندرست جان داران و گوشه و کنار زیست , ضوابط نو حاکی از دقت فزاینده به در اختیار گرفتن آنها است . در مهندسی فاضلاب بایستی اثرها کلی چاره های پیشنهادی مساله فاضلاب بر دور و اطراف زیست سنجیده شود .

همینطور این نکته را بایستی دانست که فاضلاب بهداشتی انسانی از حیث کیفیت و گاها از حیث کمیت با فاضلاب شهری برابر نمی باشد . چون همانگونه که در ابتدا ذکر شد , فاضلاب شهری علاوه بر فاضلاب خانگی مشتمل بر فاضلاب اماکن همگانی و مرکز ها تجاری و رواناب هم میباشد .

تصفیه فاضلاب شهری

آشنایی با روش های تصفیه فاضلاب شهری و انسانی

خط مش های رایج تصفیه فاضلاب

تقسیم بندی های متفاوتی برای رویه های تصفیه فاضلاب موجود هست . یکی‌از تقسیم بندی ها مبنی بر ماهیت راه تصفیه رخ می‌گیرد و طبق آن شیوه های تصفیه مطابق ذیل تقسیم بندی میشوند :

۱ – راه و روش های فیزیکی

۲ – شیوه های شیمیایی

۳ – راه و روش های بیولوژیکی

خط مش های فیزیکی مشتمل بر آشغالگیری , دانه‌گیری , فیلتراسیون , بعضی راه و روش های گندزدایی مثل به کارگیری از UV و ته‌نشینی میباشد .

راه و روش شیمیایی مشتمل بر ترسیب شیمیایی , منعقد و لخته‌سازی , تبادل یون , تهیه و تنظیم pH و گندزدایی با کلر میباشد . منش های شیمیایی نسبت به خط مش های فیزیکی پیچیده خیس بوده و همینطور از حیث هزینه خرید و مراقبت مواد شیمیایی و مشکل ها احتمالی در بهره‌برداری هم چندان مطلوب نیستند . همینطور افزودن مواد شیمیایی به فاضلاب موجب ایجاد لجن شیمیایی می شود که تصفیه آن هم هزینه ها ی قابل توجهی را اجبار می‌نماید . به همین عارضه ها عملکرد می شود چه بسا الامکان از این شیوه برای حذف آلاینده ها به کارگیری نشود .

راه های بیولوژیکی مشتمل بر رویه هایی می شود که در آن انجام یک فرایند بیولوژیکی باعث به عملیات تصفیه می‌گردد . در بنا شده در منش بیولوژیکی , باکتری ها عملیات تصفیه را انجام عرضه می کنند . رویکرد های بیولوژیکی از جهت به کارگیری و یا این که عدم به کارگیری از اکسیژن , به دو بخش هوازی و بی هوازی تقسیم میگردند .

شیوه هایی مثل لجن فعال متعارف ( CAS ) , لجن فعال با هوادهی گسترده ( EAAS ) , لجن فعال با پرورش چسبیده اثبات ( IFAS ) , بیوراکتور غشایی ( MBR ) , راکتور بیوفیلمی با بستر متحرک ( MBBR ) , اتصال بیولوژیکی گردان ( RBC ) , صافی های چکنده ( TF ) جزء راه های هوازی بوده و روش‌هایی همچون راکتور بافل دار بی هوازی ( ABR ) و بستر لجن بی هوازی با جریان افزایشی ( UASB ) هم اعم از منش های بی هوازی تصفیه فاضلاب میباشند . ‌

به دنبال به شرح رویه های نام برده می‌پردازیم .

تصفیه فاضلاب شهری

فرایند لجن فعال متعارف

در فرایند های بیولوژیکی هوازی تصفیه فاضلاب , فرایند لجن فعال از بزرگترین فرایند ها برای تصفیه فاضلاب به شمار می‌آید که امروزه برای تصفیه فاضلاب بهداشتی انسانی مضاعف به هم پیوسته است .

فرایند لجن فعال در سال ۱۹۱۳ میلادی در انگلستان و بوسیله دو مهندس به اسم های Edward Ardern وW . T . Lockett کشف شد . پیشین از این هم پزشک Gillbert Fowler , دانشمند دانش گاه منچستر , به تحقیقاتی بر روی هوادهی یک بطری دربردارنده فاضلاب پرداخت . همیاران وی یعنی Edward Ardern و W . T . Lockett هم به باز بینی تصفیه فاضلاب در یک مخزن لبریز و خالی شونده پرداختند . در غایت هم تصفیه ی خیر بر روی فاضلاب خروجی از این مخزن فیس گرفت .

فعلا خط مش لجن فعال متعارف کاربرد متعددی ندارد . منتهی این شیوه بعدها ترقی چشمگیری داشت و به راه های مختلفی مثل لجن فعال با هوادهی گسترده گسترش یافت . در صد سال اخیر استقبال متعددی از طریق لجن فعال با هوادهی گسترده شده‌است و تصفیه منزل های فاضلاب مرزوبوم های متعددی در سراسر عالم در هم اکنون به کارگیری از این راه تصفیه میباشند .

بررسی اساس تصفیه فاضلاب به روش مراحل لجن فعال متعارف

انواع شیرهای تاسیسات و رفع رطوبت

شالوده تصفیه فاضلاب به رویه فرایند لجن فعال متعارف

به صورت کلی هریک از گونه های رویه های لجن فعال دارنده خصوصیت های یگانه میباشند البته شالوده تصفیه فاضلاب در تمام گونه های آن یکسان است . فاضلاب پس از ورود به تصفیه منزل در نصیب تصفیه فیزیکی فاضلاب حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد BOD و ۵۰ تا۷۰ درصد از کل جامدات آویزان ( TSS ) را از دست می‌دهد .

فاضلاب بعداز گذراندن فرآیند تصفیه نخستین , وارد آبگینه هوادهی می شود . در مخزن هوادهی , مخلوطی از میکروارگانیسم های زنده , بافت سلولی مرده , مواد آلی و مواد معدنی بی فایده و آب است که به آن مایع ترکیب یا این که MLSS می‌گویند . بعداز هوادهی , فاضلاب وارد مخزن ته نشینی می شود . جزو لجن ته نشین شده به هاضم و جزو آن هم به اولِ آبگینه هوادهی بازگردانده می شود .

تصفیه فاضلاب شهری

خط مش تصفیه فاضلاب به رویه فرایند لجن فعال متعارف

هوادهی در مخزن هوادهی میتواند به دو رخ سطحی و عمقی صورت پذیرد . در هوادهی سطحی از همزن هایی با قدرت بالا جهت اختلاط و هوادهی فاضلاب به کارگیری می شود . بازکردن لوله فاضلاب سرویس بهداشتی به کمک مواد شوینده

در هوادهی به رویه عمقی هم هوای تولیدی بوسیله دمنده ها از روش دیفیوزر ها به فاضلاب منتقل میشود . میکروارگانیسم ها با به کارگیری از اکسیژنی که درین مخزن در اختیارشان قرار می‌گیرد , مواد آلی جانور در فاضلاب را مصرف , تجزیه و ثبت مینمایند . فاضلاب بازه وقتی را , که‌این دوره با دقت به مدل فرایند لجن فعال متغیر است , در مخزن هوادهی می‌گذراند . بعداز انتقال هوا به فاضلاب , عمل باکتری های هوازی ارتقاء یافته و این باکتری ها عملیات تصفیه را بر روی فاضلاب انجام میدهند .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *